Technika

Technika

Motocykly Energica jsou vrcholnou ukázkou italského mistrovství v oboru soustředěného v oblasti Motor Valley v Modeně. Energica s výhodou využívá bezpočet možností, které jí nabízí těsný vztah s mateřskou společností CRP Group.

Celková kultura, která rozlišuje skupinu CRP, je plně integrována do společnosti Energica Motor Company.

Zdroje aplikované v F1 a v leteckém průmyslu Energica přetváří ve špičkovou technologii a inovativní techniku pro budoucnost.

Zelené srdce

Zelené srdce

Zeleným srdcem elektrických motocyklů Energica je synchronní olejem chlazený motor s permanentními magnety.

Nadšení z jízdy na elektrickém motocyklu tvoří nejen výkon. Bez převodovky, řazení rychlostí a spojky mizí hledání „správného převodu“ a správných otáček a jezdec se může plně soustředit na akceleraci, ovládání „plynu“, projíždění zatáček a brzdění.

Technologie je intuitivnější a jezdec má z bezprostředního kontaktu vůči točivému momentu motoru živější pocit z jízdy. Energica přináší elektrický výkon na novou úroveň!

Baterie

Baterie

Motocykly Energica používají vysokoenergetické baterie LiPol.

Články uložené ve zcela utěsněném pouzdru spolu s regulačním systémem BMS mají veškeré potřebné vlastnosti pro bezpečný pohon motocyklu. Součásti, na nichž je v baterii vysoké napětí, jsou uzavřené, takže je nepravděpodobné, že by jezdec byl náhodně vystaven riziku.

Baterie je inteligentní zařízení s vlastní řídicí jednotkou, desítkami snímačů a elektromagnetických prvků, které vytvářejí uzavřený systém poskytující motocyklu maximální výkon a jezdci bezpečnost za všech jízdních podmínek.

Energica vyvinula pro baterie chladicí systém, který prostřednictvím odvětrávacích cest vynikajícím způsobem omezuje namáhání baterie. To přináší značné výhody jak pro výkon vozidla tak pro životnost baterie.

Energica je jedinou společností na světě, která vyvinula, patentovala a využívá tento technický princip ve svých motocyklech.

VCU – řídící jednotka motocyklu

VCU – řídící jednotka motocyklu

Mozkem motocyklů Energica je vyspělá řídicí jednotka VCU. Na rozdíl od jiných řídicích jednotek, které pracují samostatně vedle jiných řídicích jednotek, sleduje a řídí Energica VCU jako jeden ucelený technický šperk v motocyklu trvale baterii, invertor, nabíječku a ABS.

Toto špičkové zařízení řídí motocykl adaptivním systémem regulace energie a výkonu. Za jízdy 100× za sekundu snímá vytočení plynu a podle toho reguluje výkon motoru.

VCU je propojená se systémem ABS a ve spolupráci s ním řídí regenerativní brzdění motoru. Dosahuje tak nejvyšší efektivity využití energie s plným funkčním využitím baterie po celou dobu životnosti, přičemž motocyklu dává nadprůměrnou míru ovladatelnosti. Architektura systému staví na dvou vzájemně se doplňujících mikroprocesorech, čímž zajišťuje nejvyšší míru bezpečnosti s trvalým monitorováním stavu baterie, a to i ve vypnutém stavu.

Zajišťuje maximální efektivitu využití energie baterie i v době delšího odstavení motocyklu.

Elektrický systém

Elektrický systém

Elektrický systém představuje přímé spojení jezdce s motocyklem. Energica si byla vědoma důležitosti tohoto systému, a proto mu při vývoji věnovala zvláštní pozornost.

Regulátor „plynu“ tvoří otočný potenciometr s bezpečnostním mikrospínačem.
Potenciometr detekuje otočení rukojeti a pracuje při každém vytočení nebo puštění akcelerátoru.
VCU řídí signál potenciometru a signál spínače a převádí je do velmi jemné regulace výkonu motoru na základě zvoleného režimu jízdy, přičemž mikrospínač slouží jako bezpečnostní prvek pro případ vady funkce akcelerátoru.

Způsob jízdy odpovídá zvolenému režimu jízdy, který má vlastní charakteristiku hodnot maxima točivého momentu podle polohy akcelerátoru. Kromě toho se uplatňují tři různé režimy regenerativního brzdění (s možností ručního vypnutí jezdcem).

Parkovací asistent

Parkovací asistent

Motocykly Energica jsou také vybaveny parkovacím asistentem pro jednodušší parkování a manévrování v kopcích nebo rušném provozu.

VCU pro ně omezuje rychlost i točivý moment motocyklu. Parkovací asistent funguje vpředu i vzadu s maximální rychlostí 2,8 km/h a s točivým momentem do 50 Nm.
Parkovací asistent se zapíná stiskem tlačítka START s dvousekundovým přidržením. Dalším stiskem tlačítka START se přepíná přední snímání na zadní pro potřeby opatrného manévrování a pohybu v hustém provozu.

Stiskem tlačítka START s jednosekundovým přidržením  na stojícím motocyklu se parkovací asistent vypne.

Panel

Panel

Barevný displej panelu motocyklů Energica má se 16,7 miliony barev vynikající viditelnost.

Aktivní displej panelu představuje plnohodnotné ovládací rozhraní motocyklů.

Toto technické řešení je velmi přizpůsobivé a umožňuje ovládacímu systému zobrazovat veškeré toky údajů v interaktivním režimu. Umožňuje využívat rozsáhlé konfigurační menu a vyspělou uživatelskou diagnostiku s velmi dobrou čitelností displeje. Podporuje monitorování všech funkcí a fází ovládání motocyklu, včetně nabíjení, jízdy, pohotovostního stavu a komunikace s dalšími systémy.

Rám - italský design

Rám - italský design

Motocykly Energica mají italský konstrukční typ trubkového prostorového rámu o vysoké tuhosti. Ocelový rám poskytuje jezdci pocit těsnějšího spojení se strojem než hliníkový.

Dlouhá léta byli technici přesvědčeni, že hliníkový rám silničních motocyklů poskytuje jezdci pocit větší dynamiky než rám ocelový.

Výzkum však ukázal, že ocelový rám ve skutečnosti funguje podobně jako pružina a svou pružností absorbuje určitou část energie, a jakmile pomine namáhání, vrací se do původního tvaru.

ABS

ABS

Nejnovější generace ABS Bosch na strojích Energica brání blokování kol, ale navíc má systém proti odlehčování zadního kola, který chrání před pádem při brzdění v nouzových situacích.

Jezdec může systém ABS na panelu vypnout.

eABS

eABS

Nejnovější generace eABS na motocyklech Energica umožňuje omezovat maximální regenerační točivý moment při jízdě na kluzkém povrchu.

To znamená, že systém sledující frikční podmínky po vyhodnocení kluzkého povrchu sníží mez maxima regeneračního točivého momentu.

Elektronika: Energica DNA

Elektronika: Energica DNA

Mechanické, elektrické i biologické systémy pro své fungování potřebují instrukce. V biologických organismech funkci zastává DNA, v softwaru programové řádky.

Software Energica má 1,1 milionu programových řádků (z toho 645 000 jen pro VCU), tj. o 200 000 víc než raketoplán Space Shuttle!