Měli byste vědět o elektrických motocyklech…

Výroba elektrických motocyklů a motocyklů se spalovacím motorem je podobnější, než si možná myslíte.
Podobně jako motocykly se spalovacím motorem mají i elektrické motocykly různé části dimenzované podle síly motocyklu.

Každý ví o rozdílech mezi motocykly o objemu 125, 600 a 1000 cm3, ale jak je to u elektrických motocyklů?

Jakými technickými parametry se určuje jejich třída?

Elektrických motocyklů je na trhu mnoho výkonových typů. Pro výběr nejvhodnějšího modelu vám mohou pomoci následující údaje.

Tři nejvýznamnější parametry:

Výkon: Výkon lze měřit kW nebo hp
1 kW = 1,36 hp

Příklad: Energica Ego má 107 kW, tj cca 145,52 hp.
Pro srovnání 11 kW odpovídá 125 cm3, 50 kW odpovídá středně silnému motocyklu a 80 kW odpovídá velmi silnému motocyklu.

Motocykly Energica mají výkon od 80 kW do 107 kW.

Točivý moment síly se měří v Nm. Čím vyšší je točivý moment, tím větší má motocykl zrychlení.

Příklad: Energica Ego má točivý moment 200 Nm, což je více než jakýkoliv supersportovní motocykl se spalovacím motorem.

Rychlost: Měří se v km/h a závisí na síle motoru a hmotnosti motocyklu. Rychlost 240 km/h představuje průměrnou maximální rychlost silných motocyklů.

Mezní rychlosti motocyklů Energica jsou 240 km/h u typu Ego a 200 km/h u typu Eva.

Kromě těchto parametrů jsou pro elektrický motocykl významné další vlastnosti:

Kapacita baterie – udávající množství energie využitelné motocyklem.

Měří se v ampérhodinách (Ah).
Nominální kapacita baterie je množství energie, které lze konstantním proudem využít z plně nabitého stavu.
Maximální kapacita baterie je celkové množství energie, kterou obsahuje, když je plně nabitá.
Kapacita baterie se zpravidla neudává jako maximální kapacita (neboť ta nepředstavuje reálnou kapacitu).

Příklad: jmenovitá kapacita baterie motocyklů  Energica je 11,7 kWh (maximální kapacita je 13,3 kWh).

Příkon nabíjení se měří ve Wattech. Čím vyšší je hodnota (W), tím je vyšší příkon nabíjení.

Všechny motocykly Energica lze nabíjet příkonem 20 kW jakýmkoliv stejnosměrným rychlonabíjecím zařízením CCS (combined charging system).

Navíc mají motocykly Energica 3kW palubní nabíječku.

Energica dodržuje mezinárodní standardy CCS (combined charging system).
Díky palubnímu konektoru může jezdec využít stejnosměrné rychlonabíjecí stanice i nabíječky na střídavý proud. Pomocí stejnosměrné rychlonabíjecí stanice se motocykl při 20 kW dobije na 80 – 85 % kapacity asi za 20 minut.

Za necelou půlhodinu se tedy dobije na dojezd 120 km!

Pomocí nabíječky na střídavý proud se motocykl za 3,5 hodiny nabije palubní nabíječkou 3 kW.

LPR – funkce dlouhé výdrže umožňuje údržbu a automatické vyrovnávání baterií nepoužívaných přes zimu nebo i déle.

Funkci LPR mají všechny modely Energica.

Tato funkce umožňuje údržbu a automatické vyrovnávání baterií nepoužívaných delší dobu. LPR udržuje baterii v optimálním stavu nabití a ve stavu zapojeném do elektrické sítě ji chrání před zkracováním životnosti.

Dojezd – znamená počet km, které motocykl ujede na jedno nabití baterie. Závisí na faktorech jako jsou zejména styl jízdy, hustota dopravy, počasí, hmotnost jezdce, typ vozovky, jízdní režim, stav pneumatik.

Podvozek – významná součást zejména motocyklů s vysokým výkonem a vysokým točivým momentem. Motocykly s nekvalitním podvozkem mohou být nebezpečné.

Konstruktéři společnosti Energica věnují tomuto aspektu velkou pozornost ve snaze zabezpečit zákazníkovi vynikající zážitky z jízdy, stabilitu a bezpečnost.